Van Grote Meesters tot Microscopische Werelden: Kunst en Wetenschap Vieren Detail

ebcff8eaaa37d8b166f1a6ace41fcbda.jpg

Londen bruist deze week van de creatieve energie. Terwijl op de Frieze-kunstbeurs miljoenen worden neergeteld voor meesterwerken, brengt de Nikon Small World-competitie de verborgen schoonheid van het allerkleinste leven aan het licht. Een overzicht van twee werelden die, hoewel verschillend in schaal, een gedeelde passie voor detail en vakmanschap tonen.

Een Herleefde Energie op de Londense Kunstmarkt

De sfeer op de Frieze-kunstbeurs in Londen is opmerkelijk positief. François Chantala, partner bij de Londense Thomas Dane Gallery, merkt een bijzondere dynamiek op. “Mensen komen weer massaal naar Londen, jonge galeries schieten als paddenstoelen uit de grond. Iemand zei eerder dat het bijna weer als de jaren ’90 voelt,” aldus Chantala. Ondanks de economische tegenwind door de Brexit, een haperende economie en fiscale hervormingen, toont de Londense kunstmarkt veerkracht. “Dat is typisch Londen – het herrijst elke keer weer uit het puin, die echte ‘Blitz-mentaliteit’,” voegt hij toe. Zijn galerie verkocht op de eerste dag onder meer Michael Landy’s Multi-Saint (2013) voor een vraagprijs rond de €125.000 aan het Collections Fund van de Contemporary Art Society voor de Walker Art Gallery in Liverpool.

Een Markt van Geduld en Kwaliteit

Toch is de dynamiek veranderd, merkt galeriehouder Josh Lilley op. “Het is een spel van vertrouwen. Het verschil zit hem voor mij in de voorverkoop – in voorgaande jaren was die groter, er was meer urgentie.” Dit jaar voelt de beurs volgens hem lokaler aan, met kopers die in Londen gevestigd zijn of een sterke band met de stad hebben. Een gebrek aan urgentie moet echter niet worden verward met een gebrek aan markt. “Een speculatieve markt heeft die urgentie nodig, omdat de aanname is dat prijzen altijd stijgen,” legt Lilley uit. Nu ziet hij een meer bedachtzame aanpak. “Je kunt het geduld noemen, of misschien realisme. Voor kwalitatief hoogstaand werk stijgen de prijzen nog steeds.” Lilley verkocht onder andere een schilderij van Gareth Cadwallader voor £85.000 en een porseleinen wandsculptuur van Rebecca Manson voor $85.000.

Topstukken Vinden een Nieuwe Eigenaar

Galerie Hauser & Wirth bevestigt dit beeld met indrukwekkende verkoopcijfers. Rond 17 uur op de openingsdag waren er al zo’n 17 werken verkocht op Frieze London en nog eens 16 op Frieze Masters. De hoogste prijzen werden betaald voor moderne topstukken, waaronder René Magritte’s Le domaine enchanté (1953) voor $1,6 miljoen en Gabriele Münters Der Blaue Garten (Mein Gartentor) uit 1909 voor SFr 2,4 miljoen ($3 miljoen). Neil Wenman, creatief directeur van de galerie, stelt dat de verkopen voor zich spreken. “Men vraagt zich af of Frieze Week veranderd is, maar de realiteit is dat er enorm veel mensen zijn. Kwaliteit overwint altijd; als het werk goed is, is er nooit een probleem om het te verkopen.” Wenman is het ermee eens dat verzamelaars meer tijd nemen voor hun beslissingen, wat hij als een positieve ontwikkeling ziet na de “hysterische koopwoede” van enkele jaren geleden.

De Microscopische Wereld als Kunstvorm

Terwijl in Londen de kunstwereld floreert, onthult de 51e editie van de Nikon Small World fotomicrografie-wedstrijd een universum dat voor het blote oog onzichtbaar is. De eerste prijs ging dit jaar naar een verbluffend gedetailleerde foto van een snuitkever op een enkele rijstkorrel. Entomologie-enthousiasteling Zhang You creëerde dit beeld door meer dan 100 afzonderlijke, zorgvuldig belichte foto’s samen te voegen. Deze techniek, bekend als ‘image stacking’, zorgt ervoor dat het onderwerp over de gehele diepte haarscherp blijft. “Het loont om je te verdiepen in de entomologie: het begrijpen van het gedrag van insecten en het meester zijn over belichting is cruciaal,” aldus You.

Wetenschappelijke Wonderen in Beeld

De competitie laat zien hoe krachtige beeldvorming ons kan helpen de complexiteit van de natuur beter te begrijpen. Insecten spelen een cruciale rol in ons ecosysteem, van bestuiving tot het opruimen van organisch afval. Hoewel de snuitkever van You als een plaag wordt beschouwd, nemen veel insectensoorten in aantal af. De ingezonden foto’s maken de verborgen wereld zichtbaar en benadrukken het belang ervan. Andere opvallende beelden waren onder meer een foto die op de tiende plaats eindigde van delende hartcellen, waarin de chromosomen (felgeel) zichtbaar zijn als een stapel bakstenen. Een andere foto toonde de bloedvaten in de vorm van een hand in het embryo van een ontwikkelende muis. Ook een afbeelding van een oozoïde, de aseksuele fase van een salp (een soort zee-injectiespuit), maakte indruk met zijn unieke voortplantingscyclus, waarbij het een lange keten van klonen produceert.