• Flink doorstappen: - Het is heerlijk vertoeven in de buitenlucht. -

    Oscar Blom

Wandelen in Anna Paulowna

Oscar Blom

ANNA PAULOWNA Elke maandagmiddag trekt de wandelgroep Anna Paulowna erop uit voor een wandeltraining. De groep telt acht vrouwelijke deelnemers en bestaat al sinds 1995. Start en finish zijn op het parkeerterrein van sportpark Kleine Sluis bij tennisvereniging Anna Paulowna en de training duurt anderhalf uur.

GOEDE SCHOENEN "Wandelen is zo fijn, het kan overal, op ieder moment van de dag en het hoeft niet duur te zijn. Het enige wat echt nodig is, is een paar goede wandelschoenen," zegt Ria Pater. "Onze favoriete route is het rondje Caloriepad langs het natuurgebied Kruiszwin." Natuurlijk is wandelen heel gezond, maar de dames hebben er bovenal veel lol in.

ZO MOOI "De wandelsport is zo mooi," zegt Fia van Lierop, die al vijf jaar bij de groep zit. "Een vriendinnengroep begon in 1995 om op een vaste dag een rondje polder te maken. De samenstelling van de groep is sinds dat begin flink gewijzigd."

Loes van Duin loopt al acht jaar met de groep mee. "Wij wandelen met een snelheid van zes kilometer per uur. Dit is stevig tempo doorstappen, het is belangrijk dat de dames in hetzelfde tempo kunnen lopen. Anders loop je juist blessures op."

STOK ACHTER DE DEUR Wandelmaatjes zorgen niet alleen voor veel gezelligheid en plezier, maar vormen ook een goede stok achter de deur om regelmatig wandelen vol te houden. Iedereen weet dat wandelen gezond is. Het is een natuurlijke beweging en de gewrichten worden minimaal belast. De dames noemen vooral 'het gezellig samen zijn en heerlijk in de buitenlucht vertoeven' als voordelen van de wandeltraining.

INFORMATIE Houd je van een pittige wandeling? De groep start op maandag om 13.00 uur vanaf de tennisvereniging Anna Paulowna bij het sportpark Kleine Sluis. Mannen zijn ook welkom. Deelname is op eigen risico en de kosten zijn 444 kcal voor 90 minuten wandelen, bij een snelheid van zes kilometer per uur en een lichaamsgewicht van 70 kg.