• Gebeuren in jouw wijk zaken die het daglicht niet kunnen verdragen? Onze redactie heeft tips nodig om nóg relevantere artikelen te maken.

    Peter Stam

Verloedert jouw wijk? De redactie wil het weten

HOLLANDS KROON Nieuwsblad CTR Hollands Kroon gaat haar website verrijken met méér spraakmakende verhalen. ,,We merken dat er meer behoefte is aan lokaal kwaliteitsnieuws en daar springen we op in”, vertelt uitgever Charna Verheugen van BDUmedia.

Duizenden mensen bezoeken nu al dagelijks de lokale nieuwssites van BDUmedia. Verheugen: ,,Wij hechten net als een grote groep lezers veel waarde aan onze weekkrant, maar zien ook de enorme mogelijkheden van online: tekst, foto’s, video en allerlei manieren om interactief met lezers te communiceren. De krant ontvang je één keer per week, terwijl je het lokale nieuws continu kan volgen op bijvoorbeeld je mobiele telefoon.”

De websites worden nu al dagelijks voorzien van verhalen over plaatsgenoten, actueel nieuws en lezersnieuws. Verheugen spreekt de ambitie uit om online nóg relevanter te worden. ,,We willen met onze verhalen nóg spraakmakender en relevanter worden. We zetten daarom met onze redactie vol in op de online nieuwsvoorziening en het maken van unieke artikelen. Om een voorbeeld te geven: natuurlijk zijn de verhalen met raadsleden of wethouders interessant. Maar, mooier zou zijn als we een andere invalshoek bedenken. Wat betekent de politieke beslissing voor de inwoners, onze lezers? Laat hen meepraten over de inhoud. Over onze lezers gesproken: we willen hen een nóg grotere rol geven bij het maken van keuzes. Dat kan bijvoorbeeld via een lezerspanel, maar we dagen ook iedereen uit om nu al ideeën voor verhalen te delen. Heb je het idee dat jouw woonwijk verloedert, bijvoorbeeld omdat er drugs gedeald wordt? Heeft jouw buurman een grote verzameling Monopolyspellen? Wil je weten waarom je al maanden niets hebt gehoord over het bouwproject in jouw gemeente? Geef het door. Onze redactie kan veel onderwerpen zelf bedenken, maar heeft de inwoners nodig om nóg betere verhalen te maken.”

Verheugen benadrukt dat de kranten een belangrijke rol blijven spelen binnen de uitgeverij. ,,Tegelijkertijd merken we dat de kosten van papier en bezorging stijgen, terwijl advertentie-inkomsten dalen. Groeiende online inkomsten kunnen dit helaas nog niet compenseren. Hierdoor staat de papieren krant onder druk. Tot nu toe konden we iedereen gratis onafhankelijk nieuws aanbieden, maar dat model lijkt minder toekomstbestendig. Dát is de reden om te werken aan een toekomst waarin online een nóg prominentere rol speelt. Dáár zijn de mogelijkheden onbegrensd.

We gaan de krant steeds meer gebruiken om onze online activiteiten onder de aandacht te brengen. In deze snelle maatschappij is het logisch dat de weekkrant terug- en vooruitblikt op alle onderwerpen die we doorlopend op de website brengen. Concreet: een politieke partij wil meer reguliere arbeidsplekken creëren voor mensen met een beperking. Wij interviewen een inwoner met een beperking over dit plan en over de obstakels waar hij in de arbeidsmarkt tegenaan loopt of juist niet. Dit persoonlijke, uitgebreide verhaal publiceren we op onze website. In de krant geven we de strekking van dit verhaal weer en verwijzen we naar de website.”

"Ten slotte wil ik benadrukken dat we in de krant oog blijven houden voor serviceberichten, die we bijvoorbeeld blijven publiceren op onze pagina met lezersnieuws. Op deze manier willen we onze missie ‘we verbinden lokaal’ echt gestand doen en een mooi platform creëren om lokaal een relevante rol binnen de gemeenschap te kunnen vervullen.”