• Remco Zwart

Nieuwe wekelijkse column over gezond leven

HIPPOLYTUSHOEF Elke week geeft gewichtsconsulent Hanke Prijs op deze plek haar visie op gezond leven: eten, bewegen, afvallen. Deze week aflevering 1: 'Die knop moet om, anders lukt het niet'.

'Ik weet heus wel waar het aan ligt hoor. Ik moet gewoon weer even de knop omzetten.' Je neemt je voor om vandaag echt te beginnen met gezonder eten, afvallen, sporten, alles om je maar beter te voelen. En dan komen de verleidingen. Een traktatie op het werk, een verjaardag, vakantie. Hop, daar ga je weer. 'Maar morgen, dan begin ik echt', hoor je jezelf nog zeggen. Herkenbaar?

Waarom lukt het dan toch niet om grip te krijgen? Om jezelf in de hand te houden? Waarom begin je niet gewoon en hou je vol? Die vragen zijn niet 1, 2, 3 te beantwoorden. Maar er zijn wel handigheidjes om je brein een beetje te triggeren.

KENNIS EN INZICHT Heel veel mensen roepen: 'ik weet precies hoe het moet. Ik weet best wat gezond eten is.' Maar dat is heel vaak niet eens waar. Ik heb zelf al af en toe moeite om, zonder dat ik het opschrijf of invoer in een voedingsprogramma, te weten wat ik binnenkrijg. Want er gaat ongemerkt wel eens een dropje in (zeg maar gerust 6 en dat blijken er dan uiteindelijk toch 10 te zijn). En dat scheutje extra olijfolie bij mijn vlees, die poedermelkjes in de koffie op mijn werk, dat plakje kaas dat je snel wegwerkt tijdens het koken. Het zijn allemaal calorieën die ongemerkt gaan. Maar die wel aanzetten. Start dus met inzicht.

WAT HEB JE NODIG? 'Ik eet toch gezond, hoe kan het dan dat ik maar niet afval?' is er nog zo een. Je kunt heel gezond 2000 calorieën op een dag eten, maar als jouw lichaam er maar 1700 nodig heeft, kom je alsnog aan.

Wat kun je doen? 1. Maak een voedingsplan voor de hele week (of als je dat lastig vindt, per dag). Calculeer ook etentjes, verjaardagen en andere feesten in. Plan voor die dagen balansdagen of balansdeeldagen in: eet een boterham minder als je nog een taartje wilt of neem een salade tussen de middag als je 's avonds uit eten gaat. 2. Halveer je porties. 3. Neem een kleiner bord. 4. Zeg een paar keer per dag nee tegen iets waar je wel trek in hebt. 5. Zorg dat je niet met honger gaat koken. 6. Plan voldoende eetmomenten over de dag zodat je snaaitrek voorkomt.

DIEPERE OORZAAK Heb je hier geen zin in? Of denk je nog steeds: 'ik weet het wel'. Dan zit de oorzaak vaak dieper. Want waarom geef je geen prioriteit aan je gezondheid? Is het leven echt alleen maar leuk als je alles mag eten en drinken? Zijn er geen andere dingen waar je blij van wordt? Je kinderen, een mooi boek, een spannende film, een mooie jurk?

Die knop, die bepaal je dus helemaal zelf.

Hanke Prijs, gewichtsconsulent