• Remco Zwart

Column Hanke Prijs: zes bikini-tips

Elke week geeft gewichtsconsulent en Bodypumpinstructeur Hanke Prijs op deze plek haar visie op gezond leven, afvallen en bewegen.

Nog even en het is zomer. De astronomische zomer in Nederland begint op vrijdag 21 juni om exact 17.54 uur. Maar de meteorologische is al begonnen, namelijk op 1 juni. Enfin, een weetje waar je niks aan hebt... Waar je wel wat aan hebt zijn bikini-tips.

Voor veel vrouwen, maar ook mannen, betekent zomer ook stress. Want dat zwembandje rond de navel, vetkwabje op de heup of die uitgedijde billen, daar willen we liever niet mee gezien worden op het strand.

En dus storten we ons op het snelle afvallen. Je ziet het ook op tv en in de damesbladen en folders. Allerlei tips om in no time je vetkussentjes kwijt te raken. Zonder enige moeite of gedoe een wespentaille. Zonder honger hele dagen shakes en maaltijdrepen wegsnoepen. Want ze zijn uiteraard wel heerlijk zoet. Allemaal prachtige, maar verneukeratieve verleidingen.

Het roer radicaal omgooien werkt niet. Geloof mij. Het is namelijk op den duur niet vol te houden en je zult vervallen in oude gewoonten. Wat wel werkt, zijn kleine aanpassingen in je leefstijl. Stap voor stap naar een gezonder leven.

Ik geef een paar tips weg.

START JE DAG MET WATER Drink direct na je opgestaan bent een groot glas, want je lichaam heeft de hele nacht geen vocht gehad. Water vult en helpt je stofwisseling op gang.

IN BEWEGING KOMEN Doe wat rekoefeningen, loop een rondje met de hond. Heb je een hoelahoep, gebruik deze, al is het maar 10 minuten. Zo stimuleer je de doorbloeding en de aanmaak van spieren.

ONTBIJT Een goed ontbijt is een combinatie van gezonde vetten, eiwitten, fruit en vocht. Bijvoorbeeld: zuivel met havermout, wat aardbeien en een kop thee.

GROENTE IN DE HOOFDROL Verdeel je groenten over de dag. Het is heel vezelrijk, dus goed voor je darmen. Wat rauwkost op brood, een grote kom groentesoep als lunch en bij het diner naast je standaardgroente nog wat rauwkostsalade.

SNACK GEZOND Zorg dat je gezonde tussendoortjes in huis hebt. Fruit, noten, eieren, rauwkost zijn voorbeelden.

HALF UUR EERDER ALLES UIT Een half uur voor je naar bed gaat, doe je er goed aan je beeldschermen uit te zetten. Mobieltje niet mee naar de slaapkamer, tv uit. Je slaapt veel beter. En wist je dat goede nachtrust beter voor je lijn is?

[][Hanke Prijs, gewichtsconsulent

i www.hankeprijs.nl