• Remco Zwart

Column Hanke Prijs: Billen klaar voor je zomerse jurk (of short)

Elke week geeft gewichtsconsulent en Bodypumpinstructeur Hanke Prijs hier haar tips over gezond leven. Gezonde voeding, beweging en afvallen.

Ronde, strakke billen. Veel vrouwen willen ze. Helemaal nu de #fitgirls de social media-platformen ermee domineren. Of je daar nu van houdt of niet, spieren trainen is sowieso - mits met mate - gezond voor je. Allereerst geeft het je stofwisseling een boost. Spiermassa verbrandt namelijk meer energie dan vet, zelfs na je work-out. Verder zorgen spieren ervoor dat je minder snel blessures krijgt, je flexibeler bent en ze kunnen zelfs osteoporose voorkomen.

Wil je strakkere billen, train ze dan regelmatig. Na een paar weken zul je al resultaat zien. Daarvoor kun je naar de sportschool gaan. Maar thuis trainen kan ook. Hoe zwaarder je dat doet, des te groter het resultaat.

SPAN JE BILLEN AAN Dit is een van de simpelste manieren, die je zelfs op je stoel kunt doen. Of in de rij voor de kassa, terwijl je het brood voor de kids smeert of je tanden poetst. Span je bilspieren regelmatig een aantal seconden aan. Vasthouden en ontspannen.

TRAPLOPEN Een heel efficiënte manier. Door de hellingshoek maken je benen een vrij grote buiging. Wil je meer effectiviteit? Probeer dan eens te versnellen en de trap een paar keer achter elkaar op en neer te joggen.

OP JE TENEN LOPEN Goede oefening voor billen, maar ook kuiten: op je tenen lopen. Probeer je benen goed gestrekt te houden zodat je je bilspieren meer aanspant. Je kunt ook tijdens het koken steeds hoog op je tenen komen staan en dan weer zakken.

DOOR JE KNIEËN BUIGEN In de fitness noemen we dit een squat. Je plaatst je voeten onder je heupen en zakt door je benen alsof je op een stoel wil gaan zitten die wat verder van je af staat.

SILLY WALK John Cleese is er bekend om, zijn rare loopje. Maar je kunt er ook je training van maken. Stap flink uit naar voren, buig je beide benen tot een hoek van 90 graden en doe vervolgens met je andere been hetzelfde. Hoe dieper je zakt, hoe meer belasting. De perfecte oefening voor je hele been.

Ik zou vandaag nog beginnen, want voor je het weet is het bikini-seizoen aangebroken.

][Gewichtsconsulent Hanke Prijs

i www.hankeprijs.nl