• Een auto (waarschijnlijk van Backx) wordt uit de sloot gehesen omstreeks 1910

    Noord-Hollands Archief

Wieringerwaarder eerste autobezitter in Nederland

07-11-2018, 17:36 | Lezersnieuws | Kees

Het is precies 122 jaar geleden dat de eerste auto op de Nederlandse wegen verscheen. Een Wieringerwaardse notaris was in 1896 de eerste autobezitter van het land. Al snel was het Nederlandse wagenpark flink gegroeid: in 1926 reden er al 40.000 'stoomwagens' rond in ons land.

Victoria

Notaris J. P. Backx was een fervente autoliefhebber en zodra de gelegenheid zich voordeed bestelde hij een exemplaar in Duitsland. Het werd een Daimler Victoria met een tweecilinder benzinemotor van 3 paardekrachten. De auto had 4 versnellingen en 6 zitplaatsen, waarvan 2 'op de bok'. Het model leek veel op een 'gewone' paardenkoets en haalde een topsnelheid van 25 km. per uur. In oktober 1896 werd de auto in Amsterdam afgeleverd door de fabriek. In aanwezigheid van een controleur van de regering en de importeur nam Backx de automobiel in ontvangst, welke hem welgeteld 3000 gulden kostte. De notaris had nog nooit in een auto gereden en liet dat eerst liever over aan zijn koetsier, Dirk Kuiper. Deze nam kordaat plaats achter het stuur om het nieuwe vervoermiddel te leren beheersen. Een automonteur-instructeur was met de nieuwe aanwinst van Backx meegereisd en hielp hem de auto te besturen. Het hele gezelschap nam plaats in de automobiel en trotseerde de drukke Amsterdamse straten, daarbij geëscorteerd door politieagenten. De bijzondere zelfrijdende koets trok veel belangstelling in de hoofdstad. Kuiper had het rijden snel onder de knie en reed gelukkig niet de gracht in. De Victoria tufte vervolgens vanuit Amsterdam via Haarlem, Alkmaar en Schagen naar Wieringerwaard. Onderweg bleven veel mensen staan kijken naar het vreemde vervoermiddel dat 'uit zichzelf' reed. Zoiets wonderbaarlijks hadden ze nog nooit gezien. 

In de sloot

In 1899 raakte door toedoen van Backx' automobiel een paard en wagen in de sloot. Het dier was zo geschrokken dat het op hol sloeg. Op een kwade dag verloor Kuiper de controle over de auto van zijn werkgever en belandde bij Driebruggen (kruising Molenvaart-Middenweg) in de sloot. De beschadigde auto werd onder grote belangstelling uit het water gevist. De wegen waren in de Negentiende Eeuw niet berekend op dergelijk gemotoriseerd verkeer. Niet alleen de  ontwikkeling van de auto stond nog in de kinderschoenen, maar ook de kwaliteit van het wegennet. De Daimler Victoria hield het meer dan 9 jaar vol. Hoeveel auto's Backx daarna nog versleet is niet bekend, maar het zullen er beslist meerdere zijn geweest.