• De kracht zit in aandacht

     

    Karen Span. 

    Wout Jan Balhuizen

De kracht zit in aandacht

ZINNIGS Tekst & Communicatie is het bureau van Karen Span uit Anna Paulowna. In 2008, nog tijdens haar master Tekst en Communicatie aan de UvA, startte ze als zelfstandig tekstschrijver en communicatieadviseur: in 2018 viert het bureau dus het tienjarig bestaan.

Karen: “Kort gezegd ondersteun ik bedrijven en organisaties in hun communicatie en ik schrijf de benodigde teksten. Het kan dus gaan om de tekst voor een enkele folder, maar ook om een plan van aanpak voor de communicatie van grotere projecten. Daardoor heb ik een breed klantenbestand, van eenmanszaken en kleine bedrijven tot grotere organisaties als Rabobank en momenteel bijvoorbeeld het hoogheemraadschap. Daarnaast werk ik in opdracht van andere bureaus: interviews en reportages, ontwikkelen van magazines, jaarverslagen of andere producties, meewerken aan campagnes en meer.”

Dat interviewen en schrijven gaat verder dan alleen het gesprek goed op papier zetten. “Je moet zoeken naar de balans tussen wat je opdrachtgever wil, wat de doelgroep wil en wat degene waarmee je praat wil vertellen. Dat is niet alleen een kwestie van briefen maar ook van aanvoelen, keuzes maken tussen bepaalde termen en nog even nagaan of iedereen tevreden is. Als je namens opdrachtgevers op pad gaat moeten zij erop kunnen rekenen dat je hen goed vertegenwoordigt.”

Vanuit de polder kwam Karen onder andere terecht bij de Unie van Waterschappen, vereniging De Publieke Zaak en de topsector Agri & Food. “Dat gaat dan over grotere projecten waarvoor ik als communicatieadviseur werk. Eerst een plan van aanpak: welke middelen worden ingezet en waarom? En vervolgens de uitvoering: input verzamelen, beeld erbij zoeken, fotograaf op pad sturen, vormgeving checken, welke deadlines zijn er? Soms ligt informatie gevoelig, dan kan het best even duren voordat een eenvoudig ogende digitale nieuwsbrief verstuurd kan worden. Het is één klik op de knop, maar je moet wel zeker weten dat de inhoud correct is. En prettig leesbaar.”

Dat gepuzzel met tekst en media is vooral léuk, maar zeker niet zonder visie. “Je wilt een bepaald effect bereiken: je bedrijf presenteren, een goed verhaal vertellen, mensen inspireren of overtuigen. De manier waarop je tekst en beeld inzet is daarbij heel belangrijk. En dat hoeft echt niet altíjd via een tekstschrijver of vormgever, maar het liefst wel met de nodige aandacht: als je het doet, doe het dan goed. Dan is de kans op succes het grootst. En als ik daar bij kan helpen: met alle plezier!”

Karen@zinnigs.nl, 06-28182196, www.zinnigs.nl, Facebook.com/zinnigs